lördag 15 oktober 2022

Jaktkritik

 Jag brukar inte höra på Ring P1 som går varje vardagsmorgon 9.30 men då jag hörde att programmet skulle handla om jakt (den 14/10 2022) blev jag nyfiken. Den förste mannen som talade var kritisk till SVT:s program om jakt (som jag inte sett) och han tyckte att det helt okritiskt och inte tog upp några som helst problem som finns i jakten. I en sammanfattning skulle jag vilja framhålla två saker som mannen tog upp: först det omoraliska att döda levande och kännande varelser och det andra att många människor , jägare och andra friluftsälskande personer sköts av jägare i jakten och att också många hundar fick sätta livet till i jaktsituationer. T o m fler hundar dödades i jakten än av vargar. Han menade med rätta att programmet var rena rama propagandan för jakt. Därefter kom en kvinna som ansåg att den vindkraftspark på 100 vindkraftsverk i Östersjön  skulle ha alltför negativ påverkan på djurlivet där de skulle ställas. Dessutom var hon mycket upprörd över att det tillåtits att 623 björnar hade fått skjutas i år.

Jag kan bara hålla med talarna. Jag hoppas verkligen att vindkraftsparken utreda noggrant och att alla nackdelar undersöks noga. Vill vi inte att jorden går under på grund av allt förstora koldioxidhalter så måste den energi som vi tyvärr anser vara nödvändig för vår levnad komma från fossilfria energikällor. Solen är den enda kraftkällan vi har och som både vind och vågor kommer i från. Kan människor tänka sig minska sin konsumtion? Möjligen vi som är rika men alla de fattiga? De vill säker ha det bättre=konsumera mer.

Men tillbaka till jakten. När jag för flera år sedan skickade in ett klagomål till Granskningsnämnden för radio och TV för att ett jaktprogram inte varit helt sanningsenligt då det framställde jakten som helt oproblematisk. Inga skadeskjutningar redovisades och att den björn som dödades var en hona och då ska man vara försäkrad om att inte hon inte har några ungar vilket inte gjordes. Svaret som jag fick var att programmet inte på något sått frångått de krav som SVT ställer på programsaklighet. Det framgick klart att mitt klagomål inte hade tagits upp i nämnden utan det det endast var en person som besvarade mitt brev. Jägare skyddas från alla håll.

Lyssna gärna på detta Ring P1 program. Finns på SR.play   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar