lördag 22 september 2012

Jaktkritik

I ett debatt inlägg på SVT:s hemsida har Camilla Björkbom (ordf.i Djurens Rätt) gått hårt åt älgjakten- Bl a vill hon att älgarna ska tillföras p-piller. Detta skulle göra mycket mer skada i naturen än att minska älgarnas antal. Det finns redan alltför stora problem med hormoner i våra vatten och mer ute i naturen vore helt förkastligt.
Jag kommenterade hennes inlägg på debattsidan men ännu inte fått några kommentarer men så här skrev jag:
Djuren Rätt är helt fel ute. Älgjakten är helt nödvändig. Utan den skulle mer än de ca 10 personer dö på våra vägar och skogsägare förlora ännu fler miljoner. Det är en önskedröm att svenska folket skulle tillåta de 2000- 3000 vargar som måste finnas för att hålla älgarna på lämplig antalsnivå. Däremot skulle ett förbud av den helt onödiga jakten som ingår i den sk viltvården och fågeljakten som ger ytterst lite kött minska skadskjutningarna och då djurens lidande med 90% vara den bästa metoden för att minska djurens lidande. Hans Ryttman f d ordförande i Jakltkritikerna Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se Gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna'

Kanske ni som läser min blogg har kommentarer?

1 kommentar:

  1. Hej
    Jag tolkade inte artikeln som att det var aktuellt med p-piller till älgarna. Fast man gjort försök med elefanter. Men att man borde söka en annan väg med älgarna än med jakt. Och det vore vekligen trevligt tycker jag som tycker att älgjakten i dess nuvarande form är hemsk. Däremot hörde jag att man ger kängurur i Australien p-piller. Vet ju inte om det är sant förstås. Men kan man där så kan man väl här.

    SvaraRadera