torsdag 27 januari 2022

Jaktkritik

 Jag har nyligen berört att det finns personer som matar vildsvin på vintern med förödande konsekvenser. Nu har jag hört på Dagens Eko (P1) att det är en man som lägger ut minst 10 ton sockerbetor i Jönköpings län. Han själv anser att det är för att få möjlighet att skjuta vildsvinen och han därför gör en god gärning. Det är naturligtvis helt fel och jag tror att han helt enkelt vill ha många vildsvin på sina marker för att själv kunna jaga vildsvin och möjligen också sälja jakten till hugade som då naturligtvis gärna ser att det är lätta att upptäcka och döda vildsvinen om de är många. De som förlorar och drabbas av vildsvinen är jordbrukarna i trakten. Nu har de klagat till länsstyrelsen och fått rätt. Länsstyrelsen har nu beslutat att den enorma utläggningen av sockerbetor måste upphöra och max 50 kg får läggas ut.

Det liknar de behållare som användes på Hargs Bruk då jag i 10 års tid bodde nära deras ägor. De stora containrarna fylldes med säd och öppnades då jakt skulle ske. Jägarna satt då 25-30 m från maten som hade runnit ner på marken i små kojor bygga på ett jakttorn och kunde då lätt skjuta de vildsvin som kom fram. Vildsvinen hade också lärt sig att det fanns mat på stället då mindre mängder lämnades kvar efter jakten. De senare åren slutade Hargs Bruk att jaga och lade mer sitt vilthägn och uppfödning av gräsänder. Vildsvinsjakten arrenderades ut till någon för mig okänd person men jag fick se vildsvinsjakt med hund senare vid ett tillfälle. 

Vildsvinsjakt med hund är ett omtvistat nöje då fler än tio gånger fler hundar dödas vid den jakten än vid vargjakt. Vargjakten sker ofta med hänvisning från jägare att vargar dödar hundar och därför är ett problem. 

Men jag hävdar att vildsvinen skulle kunna hållas på en mycket lägre nivå om jägarna verkligen ville ha få vildsvin i sina marker. Kunde man utrota vildsvinen på 1700-talet skulle det gå nu också och dessutom mycket lättare med bättre vapen, kikarsikten och kikare s0m man kan se i mörker med. Men de vill inte. De vill ha många djur att döda så jägarna inte behöver anstränga sig allt för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar